LOGISTICS – Read: 4 min.

Vijf uitdagingen bij het inrichten van e-commerce logistiek

Tags: Logistics, automatisatie, e-commerce
Diensten: Logistics engineering, Project Management

Bert Verheyden

– Logistics Project Manager
logistics@ddeng.be – 057 42 15 21

Volgens de meest recente gegevens van BeCommerce, de Belgische sectorfederatie van e-commerce, is het aantal Belgische webshops het afgelopen jaar met 5.985 gestegen tot 51.101, een stijging van 13,2 %. Het merendeel van deze nieuwe webshops (ongeveer 3.600) zijn fysieke winkels die starten met een online verkoopskanaal. Een bijkomend verkoopskanaal biedt overduidelijk grote voordelen, maar brengt ook enkele uitdagingen op logistiek vlak met zich mee. Alvorens blind in de wondere wereld van onlineverkopen te stappen, denken retailers dus beter goed na over hoe hun logistiek in te richten.

 

Vijf tips om mee rekening te houden

 

1. Snelheid

Het replenishen van klassieke winkels vanuit een centraal DC is een relatief voorspelbaar en planbaar proces. Het aanleveren aan eigen winkels kan bijvoorbeeld gebeuren op vaste leverdata waardoor het aandeel rushorders in het magazijn beperkt blijft. Bij online verkopen is dit niet het geval. Tot voor kort was er een wedloop op het gebied van leversnelheid. Levering de volgende dag was de norm geworden. Dit impliceert dat er bij de picking geen tijd verloren mag gaan. Klassieke pickingmethodes zoals wave picking kunnen vaak al niet meer voldoende zijn om de orders tijdig bij de vervoerder te krijgen.

 

2. Piekperiodes

Fysieke winkels kunnen een piekperiode opvangen door de weken voordien voorraad op te bouwen. De piekperiode kan op logistiek gebied dus uitgevlakt worden over een grotere periode. Bij een webshop dient alles van picking, packing en verzending te gebeuren in dezelfde tijdspanne of hoogstens 1, maximum 2 dagen langer. Een picking- en verpakkingsproces dat eenvoudig aan te leren is voor interim personeel is dus aangewezen om piekperiodes vlot door te komen.

 

3. Orderprofiel

Het orderprofiel van online winkelen is heel anders dan het replenishen van klassieke winkels. Een online order bestaat zeer vaak uit 1 of 2 orderlijnen met telkens 1 of slechts enkele stuks. Het aantal orders zal veel groter zijn, het aantal orderlijnen per order dan weer veel kleiner. Dit vergt logistiek een heel andere aanpak dan het picken van dozen of zelf full pallet picking.

 

4. Voorraadbetrouwbaarheid

Het exact kennen van de voorraad neemt aan belang toe bij online verkopen. Een klant die online iets koopt met een beloofde leverdatum zal maar zelden naar dezelfde winkel terugkeren als deze leverdatum overschreden wordt doordat dit artikel toch niet op voorraad blijkt te zijn. Een picking proces waarbij weinig fouten gemaakt kunnen worden en er geregeld een nultelling is, is zeker aangewezen.

 

5. Retourafhandelingen

Een belangrijk aspect van online verkopen is de mogelijkheid om de goederen (gratis) terug te sturen. Een goed werkende retourafhandeling is cruciaal binnen e-commerce. Er dient niet alleen plaats voorzien te worden voor goederen die retour komen, deze dienen ook gecontroleerd en eventueel hersteld te worden. Dit alles dient dan weer zo snel mogelijk te gebeuren zodat de goederen opnieuw opgenomen kunnen worden in de voorraad om terug verkocht te worden.

 

 

Het integreren van de logistiek van een webshop binnen je bestaande logistieke activiteiten kan dus een hele uitdaging zijn. Een uitdaging waar onze logistieke ingenieurs je graag bij helpen.

Contact

Ook benieuwd wat onze logistieke ingenieurs voor uw productievloer kunnen betekenen? Neem gerust contact op Stefan. Hij brengt u graag in contact met de juiste ingenieurs voor uw project.