Locatie opdracht DD Engineering: Orel
Avelgem vs Rusland
- De loonkost in Rusland is gevoelig lager. Hierdoor wordt automatisering naar ROI minder interessant.
- Rusland heeft een continentaal klimaat met vooral harde koude winters met veel sneeuw.
- Midden door de site lopen er hoogspanningsleidingen.
Overbrugging productie met distributiecentrum
- Heen en terug rijden met heftrucks: zeker in de winter geen haalbare oplossing wegens de hoge frequentie van de transporten.
- Rollenbaan: niet mogelijk omdat er onder de hoogspanningsleiden geen constructies zijn toegestaan
- De goederen transporteren met een vrachtwagen en een trailer: te veel extra manipulaties en het moeilijker gebruik bij slechte weersomstandigheden.
- Wel geschikt: transport met een AGV op sporen die gaat inladen ter hoogte van de productie en deze gaat afzetten in het magazijn.
In de productie worden de rollen en de paletten op karren geladen die worden vervoerd door een spoortransport:
Maximalisatie indeling magazijn
In een volgend stadium namen we de indeling van het magazijn onder de loep. Dankzij onze ervaring en expertise kwamen we al gauw tot volgende logistieke aanbevelingen:
- Verhuis van de nabewerkingen van rollen (verzagen, versnijden of verwerken in stalen) naar het logistieke centrum. Dit zorgde voor een verkorting van de aanvoerlijnen en een efficiëntere nabewerking
- Voorzien van uitvoerkades van paletten centraal in het magazijn
- Handig gebruik maken van het treintje om de bakken te vervoeren tot in de gangen waar de rollen worden ingeladen
- Het laden gebeurde ook in bakken die door het spoortransport werden vervoer naar de kades. Dit had een meervoudig doel:
- Toepassen van dubbelwerking: combineren van in- en uitladen uit de rekken waardoor de heftruck nooit leeg rijdt.
- Heftruck chauffeurs blijven in hun zelfde gang. Hogere veiligheid, gevoelig kortere afstanden en geen hinder meer tussen heftruckchauffeurs onderling
- Transport naar de snijafdeling zonder heftrucks
- Verkorting van de afstanden door de bakken centraal af te zetten in de gang, met fastmovers langs beide kanten van de afzetpositie.
Optimalisatie laadkades
Als laatste onderzochten we ook de laadkades. Ook daar kwamen we met heel wat logistieke aanbevelingen op de planken.
- Getrapte uitvoering. Zo rijden de heftruckchauffeurs in een ander vlak waardoor ze elkaar niet hinderen bij het draaien.
- Aanvoeren van de rollen in karren, ontwikkeld om te kunnen laden met een heftruck met een dubbele pin. In één beweging konden er zo telkens 3 rollen in plaats van 1 worden geladen, wat zorgde voor een aanzienlijke inkorting van de laadtijd.
- Gebruik van doorrolinstellingen, waardoor goederen steeds kunnen gelost worden op een optimale afstand. Dit versnelt het laden en lossen van de paletten drastisch.
IVC Group, met thuisbasis in Avelgem, is een toonaangevende speler in vinyl vloerbekleding in Europa en Noord Amerika. Sinds januari 2015 maakt IVC Group deel uit van de Amerikaanse beursgenoteerde Mohawk Group, met een omzet van bijna 9 miljard US dollar in 2016 en 37.800 medewerkers de grootste vloerbekledingproducent wereldwijd.
Locatie: Orel
Geert Van De Velde
IVC
Contact
Ook benieuwd wat onze logistieke ingenieurs voor uw productievloer kunnen betekenen? Neem gerust contact op Brecht. Hij brengt u graag in contact met de juiste ingenieurs voor uw project.