DIGITAL – Read: 3 min.

Wat is de meerwaarde van een merk onafhankelijke consultant?

Tags:Digital

Rik Osstyn

Senior Consultant Digital Factory
digital@ddeng.be – 057 42 15 21

Bouwen zonder architect

Toen mijn zoon zijn nieuw huis wilde bouwen, wilde hij dat doen zonder architect, wat wettelijk gezien kan in sommige omstandigheden. Het enthousiasme van zijn onmiddellijke omgeving was een heel stuk minder: een huis bouwen heeft een enorme impact op alles en je hebt maar één kans om het goed te doen. Hoe ben je dan zeker dat je werkt volgens de wettelijke normen? Volgens de laatste technieken? Dat je huis niet zal instorten? Dat je werkt met de goede aannemers? Hoe weet je dat je subsidies kunt krijgen? Afgaande op deze argumenten heeft hij dan uiteindelijk toch gekozen voor een architect.

Stel nu dat het beroep van architect niet bestaat, wie gaat er dan de plannen tekenen? De metser? Die dan ook de plannen tekent voor de dakconstructie, het sanitair en de elektriciteit? Hoe ben je zeker dat de plannen niet te veel volgens de wens is van de aannemer? Of laat je de plannen door iedere aannemer afzonderlijk tekenen? Hoe ben je dan zeker dat alles tot een mooi geheel samen komt? Wie neemt er hierin dan de verantwoordelijkheid ? De bouwheer, in de veronderstelling dat hij voldoende kennis en tijd heeft. Gelukkig zijn dit vragen dat we ons niet meer moeten stellen.
De keuze van een nieuw company-wide informatica systeem heeft iets weg van de bouw van een huis: je neemt een jarenlang abonnement op iets dat een enorme impact heeft op het bedrijf en dat het succes of het verlies voor de komende jaren kan bepalen.
Ook hier heeft een merkonafhankelijke consultant of architect een grote toegevoegde waarde.

 

Analyse op uw maat

De voorwaarde van een goede implementatie is een goede analyse vooraf. Ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur, zijn eigen voorkeur, zijn eigen smaak en dat moet tot uiting komen in de analyse. Dat is analoog aan het plan van de architect: elk plan is anders omdat het afhankelijk is van de grootte en vorm van het perceel, de lichtinval, de oriëntatie, … .

Een architect verkoopt geen modellen of typeplannen, de woning moet u geen gestandaardiseerde levenswijze gaan opleggen, maar het is net het tegenovergestelde: de ruimte wordt ingericht naargelang de smaak en de behoeftes van zijn klanten en de technische beperkingen. Een huis of implementatie van een software is altijd maatwerk en bestaat uit het samenvoegen van standaard bouwelementen en cement of beton om alles tot een geheel te maken en dit binnen een vooropgesteld budget.

In 2018 wordt er gestreefd naar een verdubbeling van de wereldwijde productiecapaciteit van luxevinylvloeren. Hiervoor investeerde IVC Group in twee hoogtechnologische fabrieken, waaronder een in Avelgem. Deze ultramoderne plant is met een oppervlakte van 21.000 m² meteen ook de grootste fabriek van luxevinylvloeren ter wereld.

Daarnaast investeert IVC ook in de bouw van een vinylfabriek in Rusland, de snelst groeiende markt voor vinyl. Deze plant zal beschikken over een hoogst geavanceerd productieapparaat. Momenteel levert IVC vanuit Avelgem en Luxemburg aan Rusland maar eind 2018 is de eerste productie er gepland.

Tegen eind dit jaar zal IVC 9 fabrieken hebben en het aantal werknemers van 1400 naar 2000 stijgen.

DD Engineering werd gevraagd om het brownfield project in Rusland mee te ondersteunen. Het takenpakket was zeer divers en bestond
uit verschillende zaken.

De essentie van een goede analyse of een goed plan dient de weerspiegeling te zijn van de echte wensen die leven in het bedrijf.
En dat is cruciaal.

Gekleurde behoefte-analyse

Een analyse mag niet geschreven worden naar een pakket of een software toe, maar moet geschreven worden naar de behoeftes onafhankelijk of de functionaliteiten aanwezig zijn een de beoogde pakketten of niet. Eén van de valkuilen is dat de analyse wordt geschreven na een aantal demo’s van pakketten te hebben gezien, dit zorgt altijd voor een gekleurde behoefte-analyse.

Zeker in de beginfase zijn deze wensen meestal redelijk vaag, het is juist de taak van een goede consultant om dit te achterhalen door de juiste gerichte vragen te stellen. Juist daar zit de grote toegevoegde waarde van een externe consultant: veel van de wensen zijn voor het bedrijf wel cruciaal maar dermate elementair dat ze anders niet vermeld worden in de analyse.

Deze analyse wordt omgevormd in een lastenboek, bruikbaar voor de mogelijke leveranciers. Het voordeel voor zowel de klant en de leverancier is duidelijkheid: voor de klant dat zijn wensen duidelijk geformuleerd zijn, voor de leverancier dat hij een veel meer afgepaste en meestal goedkopere offerte kan afleveren, een win-win situatie voor iedereen.

Na deze fase krijgen we meestal de POC of Proof of Concept van één of meerdere leveranciers: een soort test-op-maat waar de mogelijkheden van de software worden bekeken op basis van de eigen data van het bedrijf. Ook hier speel de externe consultant een voorname rol. Niet alleen de voordelen maar ook de aandachtspunten moeten tot uiting komen en mag men als klant zich niet laten meeslepen in het enthousiasme van de verkoper.

In een laatste fase moet er een beslissing vallen of men met het project doorgaat dan wel met welke partners men wil in zee wil gaan. Hierbij moet men vanuit een aantal offertes, meestal vol met moeilijke termen en begrippen, een goede overzichtelijke tabel gaan maken waar alle mogelijke leveranciers naast elkaar staan. Ook hier kan een onafhankelijke consultant een grote toegevoegde waarde zijn in het nemen van dergelijke beslissingen.

Bent u op zoek naar welke tools en technieken op de markt uw bedrijf het meeste voordeel biedt? Dan staat het DDD-research team u graag ten dienste om u in dit onderzoek te ondersteunen..

We werken daarbij merkonafhankelijk zodat uw noden en wensen als bedrijf op de eerste plaats komen. Vanuit dat standpunt wordt advies gegeven over de beste slimme en digitale oplossingen, met als finaal doel:
efficiëntie verbetering van uw productieproces.

Pin It on Pinterest

Share This